En bil der er over fire år gammel skal til syn hvert andet år. Det er færdselsstyrelsen der indkalder dig til syn otte uger inden synsfristen. Ved almindelige syn er det ikke et krav at nogle papirer skal medbringes, dog skal der ved toldsyn under alle omstændigheder medbringes dokumentation for bilens tidligere registrering i udlandet.
Ved et syn bliver følgende ting tjekket:

 

Stelnummer

Stelnummeret skal være læseligt. Er det ved at ruste væk kan du prøve at fjerne rusten med en stålbørste inden synet, men er det helt ulæseligt skal du kontakte dit motorkontor eller Told og Skat.

 

Lys og lygter

Alle lys og lygter skal fungere. Heri gælder positionslys, nærlys, fjernlys, evt. ekstra fjernlysprojektører, evt. tågelygter foran og bagpå, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys.

 

Ruder

Ruderne tjekkes også ved bilsyn, her er det specielt frontruden der er i fokus. Alle klistermærker skal fjernes og der må ikke være stenslag eller store ridser i synsfeltet, da det nedsætter sigtbarheden.

 

Anhængertræk

Hvis det er af den aftagelige slags, kontrolleres det at det kan afmonteres, hvis kuglen går op og dækker for nummerpladen.

 

Instrumenter

Bilens instrumenter, såsom horn, sprinkler, advarselsblink osv. kontrolleres også. Også rulleselerne kontrolleres – de skal blokere, når man trækker hurtigt i dem. Alt udstyr som er monteret på bilen skal fungere.

 

Motorrum

Det er vigtigt at batteriet er fastspændt, hvis bilen skulle vælte rundt på taget. Batteriet må ikke kunne falde ud og lave kortslutninger og derved kunne antænde evt. benzindampe.
Det kontrolleres også om der er oliespild fra motoren samt at benzinslangerne ikke er gamle og møre.

 

Bremser

Alle bremser, for-, bag- og parkeringsbremse, på bilen skal fungere. Her tjekkes også skævbremsning og variation i bremsekraften på hvert jul. Skævbremsningen på maksimalt være på 20% på fodbremsen og 30% på parkeringsbremsen.

 

Undervogn

Ved kontrol af undervognen tjekkes forbindelser som styrekugler, bærekugler, diverse bøsninger og aksler.
Der må ikke være slør eller andre defekter. Der undersøges også om bremserne hænger – hjulene skal kunne dreje ubesværet rundt.

 

Dæk

I dræningsrillerne på dækkene sidder der nogle små forhøjninger. Disse forhøjninger indikerer lovens minimumskrav i forbindelse med dækslid. Hvis disse forhøjninger er i niveau med det resterende dækmønster, er dækket ulovligt. Dog anbefales det at skifte dæk før man når ned til disse slidindikatorer, da vejgrebet er væsentligt nedsat på våd vej med nedslidte dæk.

 

Rust

Hvis der er rust med gennemtæring i de bærende dele, vil bilen ikke blive synet. Med de bærende dele menes paneler, vanger, svingarme, bærearme, forbro, fjederskåle og støddæmpertårne. Hvis der sidder rust midt på en skærm, kan bilen godt synes, dog må der ikke være farlige og skarpe kanter, der kan være til fare for andre trafikanter.

 

Miljøkontrol

Ved miljøkontrol, kontrolleres udstødningsgassen for om der er et højt indhold af skadelige gasser.

 

Prøvekørsel

Til slut bliver bilen prøvekørt, for at mærke om der skulle være nogle defekter, der ikke opdages ved den visuelle kontrol.

Comments are closed.