Hvis din bil larmer, er det måske tid til udskiftning af bilens udstødning. Korte ture er nemlig usundt for bilens udstødning, da den ikke når at blive varm. Den kan ikke få dampen fra motoren til at fordampe, og så lægger dampen sig som vand i bunden af udstødningsrøret.
Der er flere grunde til, at det altid er en god idé at få tjekket udstødningsrøret, hvis du mistænker, at der er noget galt. Først og fremmest bør du altid få repareret eller skiftet udstødningsrøret med det samme, hvis der er hul i det.

 

Trin for trin guide:

  1. Skru monteringssættet af.
  2. Adskil udstødningen (Hvis samlingen er af typen hvor et tykt rør er skubbet ind over et tyndere rør, kan det blive nødvendigt at benytte en hammer og mejsel for at udvide det tykke rør, så det tynde rør kan løsnes).
  3. Når det er adskilt, afmonteres eventuelle gummiophæng og udstødningen tages ned.
    TIP: Er det en bil med katalysator, skal du være opmærksom på at få afmonteret lambdasonden eller stikket til den, hvis den sidder i den del af udstødningen, som skal udskiftes. 
  4. Hæng den nye udstødning op i gummiophængene.
  5. Kom udstødningspasta på samlingerne.
  6. Saml udstødningen med tilhørende monteringssæt.
  7. Husk at udskifte eventuelle medfølgende pakninger.
  8. Inden monteringssættet spændes helt til, skal udstødningen rettes ind, så den sidder pænt og ligeved afgangsrøret og så den ikke slår på vognbunden.
  9. Når den sidder korrekt, skal monteringssættet spændes til.
  10. (Husk at montere lambdasonden igen, hvis denne blev afmonteret med den gamle udstødning).

 

Hvis du ikke er tryg ved at gå i kast med at skifte udstødningen selv eller bare ikke vil have beskidte fingre, kan du kontakte dit lokale Hella Service Partner værksted, så ordner de det for dig.

Comments are closed.