Instrumentbræt i veteranbil

For rigtig mange danske bilejere har veteranbiler en helt speciel plads i hjertet. Mange kigger lige en ekstra gang, når der kommer en rullende ned ad gaden. Hvis du kender den følelse, og måske selv går og overvejer at anskaffe dig en veteranbil, bør du læse med her, hvor vi vil hjælpe dig godt i gang med jagten.

 

Hvad skal bilen bruges til?

Det første spørgsmål, du skal stille dig selv, er, hvad du skal bruge bilen til. For nogle er en veteranbil et samleobjekt, som bare skal stå i garagen og se godt ud. Den skal ikke ud på landevejen eller brænde dæk af på gaden. Den skal pudses, plejes og stå knivskarpt derhjemme – og måske tages frem en gang eller to om året til mindre ture.

Men der findes også veteranbiler, som man sagtens kan bruge som hverdagsbil. Det er de nyere veteranbiler, og en god tommelfingerregel er, at hvis veteranbilen er fra 50´erne og frem, kan den bruges som hverdagsbil.

 

Hvor meget skal bilen koste?

For mange lyder købet af en veteranbil som en dyr fornøjelse – men sådan behøver det faktisk slet ikke at være. Hvis man skal have fat i en af de helt gamle og meget sjældne veteranbiler, skal man selvfølgelig punge ud for det. Men hvis man skal have en af de lidt nyere veteranbiler, behøver det faktisk slet ikke at blive så dyrt. Det skyldes ikke mindst, at når en bil runder de 35 år falder ejerafgiften til en fjerdedel af den normale takst, mens mange forsikringsselskaber har en speciel veteranbilforsikring, som dog i de fleste tilfælde kun gælder, hvis du har en anden hverdagsbil.

 

Hvad skal du holde øje med?

Når du har fundet den helt rigtige bil, er det vigtigt at tjekke den godt igennem, før du køber den. Når man snakker veteranbiler, kan der sagtens være større eller mindre skavanker, som det er vigtigt at være opmærksom på, før man køber bilen. Så når du tager ud og kigger på bilen, er det vigtigt at have en bilkyndig med. Det kan enten være dig selv, en ven eller et familiemedlem. Hvis du ikke lige kender den helt rette person, er det også muligt at melde sig ind i en af landets mange bilklubber, hvor der helt sikkert er en, som vil give dig en hjælpende hånd.

Når du første gang kigger på veteranbilen, er der nogle specifikke ting, som det er vigtigt at være særligt opmærksom på. Ser bilen ud som den bør? Er der synlige buler, ridser eller rust? Vær desuden sikker på at få dokumentation for reparationer, vedligeholdelse og renoveringer.

Motoren, gearkassen og bagtøj på ældre biler kan godt komme til at ”svede” lidt olie – det er helt normalt. Men hvis olien strømmer ud, er der noget i vejen. Det er også vigtigt at tage et kig på fjedrene, støddæmpere, udstødning, manchetter og bøsninger.
Hvis du er det mindste i tvivl, anbefaler vi, at du tager bilen med til et servicetjek hos dit lokale Hella Service Partner-værksted. Tillader sælger ikke at uafhængige specialister tjekker bilen igennem, bør du finde en anden veteranbil.

 

Find den rigtige pris

Hvis du har været igennem de ovenstående punkter og har fundet den helt rigtige bil, er der kun én ting tilbage, før du kan kalde dig veteranbilsejer – nemlig at finde en passende pris. Det er selvfølgelig helt op til dig og sælger at finde den rette pris, men ønske du hjælp til dette, kan du kigge på annoncer for lignende biler eller snakke med folk med kendskab til branchen.

 

Sæt dig godt ind i reglerne

Det er vigtigt, at du sætter dig godt ind i reglerne omkring køb og registrering af veteranbiler. Når din bil bliver registreret som veteranbil er der nogle regler man skal indordne sig efter. Du kan læse mere om disse regler I SKATs motorregister eller ved at kontakte dit lokale Hella Service Partner værksted.

Har din veteranbil brug for service, kan du med fordel bestille et servicetjek hos Hella Service Partner.

 

 

Comments are closed.